Vorige dinsdag week tijdens de lunch belde Thomas, ik zat op kantoor in Arnhem bij het ondernemerscollectief Sequence Zero. Of ik mee wilde op wintersportvakantie naar Kaprun in Oostenrijk. Thomas was van plan in zijn nieuwe elektrische auto: Tesla Model S 85 te gaan en zag het niet zitten om de lange reis inclusief opladen alleen te maken. Heel eerlijk van hem, om dit als reden te noemen… Nadat ik instemde en het goede nieuws aan collega-ondernemers kenbaar maakte werd ik overstelpt met vragen. Nu, op de terugreis, leek me een goed moment om deze te beantwoorden.
Wat is de actieradius van de Tesla Model S?
De Tesla Model S heeft een actieradius van 500 km als je langzaam: ca. 50 tot 70 km per uur rijdt. Er gaat 580 kilo watt in. Het aantal KW wat hij dan verbruikt fluctueert heel sterk en is afhankelijk van het wegdek, het weer, de bandenspanning, de belading. Ook Maarten gaat mee. Wij gaan dus met 3 jongens, 3 tassen, 3 laptops en 3 boards naar Kaprun en we vertrekken vanuit Enschede. Ongeveer elke 350 km zullen we moeten laden. Het duurt even voor de boordcomputer is opgestart, misschien is ie een beetje koud? Maar we kunnen wel meteen rijden.
Hoe lang duurt het laden?
Tesla heeft in Europa op verschillende plaatsen Snelladers of “Tesla Super Chargers” neergezet. Heel fancy. Hier laadt 80% van de batterij in slechts 40 minuten. Dat klinkt lang, maar op een reis van ca 12 uur is 3 x 40 minuten stoppen helemaal niet lang en helemaal niet verkeerd. Dat blijkt wel op onze eerste stop bij Wilnsdorf, Duitsland. Na een hapje eten vinden we een gamehal met een spelletje waar we gewoon niet kunnen vertrekken voor we de high score hebben gehaald. Oops, we doen een half uurtje langer over de reis.
Volgens Thomas is het in Nederland vaak druk bij de super chargers maar in Duitsland is geen Tesla te bekennen. Plek zat dus bij die super chargers. Op onze hele reis (6 x stoppen) hebben we er slechts één gezien.
Hoe vind je de oplaadpunten?
De punten zijn te vinden met het navigatiesysteem in de Tesla. Met veel gemak navigeren we van het ene punt naar het andere. Al maakt Thomas het bij het eerste punt wel spannend, door hard te rijden hebben we nog slechts voor 9km aan stroom, maar goed dat we geen verkeerde afslag te pakken hadden. Zie Google maps voor een overzicht van Tesla Super Chargers.
Hoe werkt zo’n Tesla super charger?
Je ziet het eigenlijk al op de foto. Dit is geen huis, tuin en keuken stopcontact. Er staat een transformator voor elk oplaadpunt. Hier wordt wisselspanning omgezet naar gelijkspanning. Met een hoogvoltage en hoog ampère. Via communicatie tussen de auto en het oplaadpunt passeert de oplader de transformator van de auto en laadt direct de batterij.
Deze super charger werkt alleen voor de model S, andere auto’s, ook de Tesla Roadster kan er niet laden. Best wel chique zo’n parkeerplaats die voor je gereserveerd is. En dat is niet alles, het opladen bij een super charger is gratis! Bij het opladen van de Tesla kun je overigens allerlei zaken instellen. Zo kan hij ook gewoon thuis opladen aan een gewoon stopcontact. 3x 32 ampère is maximaal voor thuis.
Hoe ver moet je omrijden om langs de punten te komen?
Slechts 61 km. Zie het kaartje.
Praktisch dezelfde afstand. Alleen drie keer veertig minuten opladen.
Wat is de topsnelheid van de Tesla Model S?
Volgens Tesla is de topsnelheid 200, hij is begrensd. We hebben het getest en hij kan harder, hij kan ook 201 km/ per uur. Over het algemeen rijden we ongeveer 110 km p/u want het verschil in gebruik neemt vanaf 110 km p/u exponentieel toe. Als je stilstaat en je trapt het gas-/ elektriciteitspedaal flink in dan zit je in 4,9 seconden op 100 km p/u.
Is er een verschil bij warm of koud weer?
We gaan naar Oostenrijk en daar is het koud. Van de batterij in je telefoon weet je al dat deze het langer doet als de warm is dan wanneer het koud is. Dat geldt ook voor de auto. We nemen daarom geen risico en laden iets langer op voor we richting de bergen gaan.
Wat zijn de andere belangrijke verschillen?
Plek zat voor al die spullen. Omdat we geen motor hebben zit er een kofferbak voor en achter. De boards passen achter de stoel van de bijrijder.
We hoeven ook niet te schakelen. Het is ook geen automaat, er hoeft simpelweg niet geschakeld te worden.
Als je het gaspedaal loslaat wekken de wielen weer stroom op, tot 60 kw. Als we vanuit Oostenrijk afdalen rijden we op sommige stukken 110 km per uur terwijl de accu gevoed wordt in plaats van dat het stroom kost.
Kosten?
De auto is duur maar onze wintersport was door het gratis reizen wel bijzonder goedkoop. Vijf dagen weg voor €340 en dat is inclusief de skipas en snowboardlessen maar nog exclusief de snelheidsovertredingen…